Sweco nådde nesten til topps i Bergen Arkitektur- og byformingspris 2024 med prosjektet «Løvstien»

Løvstien, 4. etappe, delstrekning 2

Byggherre: Bergen kommune, Bymiljøetaten

Arkitekter, landskapsarkitekter: Sweco Norge

Entreprenør: Sartor & Drange AS

Løvstien, 4. etappe, delstrekning 2

Byggherre: Bergen kommune, Bymiljøetaten

Arkitekter, landskapsarkitekter: Sweco Norge

Entreprenør: Sartor & Drange AS

Sweco ble nominert til Bergen Arkitektur- og byformingspris for Løvstiens fjerde og siste tappe -en sammenhengende turvei på østsiden av byfjellet Løvstakken (477 moh). Sweco har vært involvert i prosjektet siden 2017. Utbyggingen hadde som mål å gjøre byfjellene mer tilgjengelige for befolkningen, ved å tilby en sammenhengende tursti fra Melkeplassen til Kråkenes.

– Det er mange i Sweco som kjenner på en stor glede av å ha vært med på dette prosjektet. Det har vært et tett og godt samarbeid med Bergen kommune der vi har holdt tak i en felles visjon om å skape en turopplevelse, ikke bare en gangsti. Dette har støtt gjennom hele prosjektet, fra tilbudsbefaring til ferdig bygget bro, sier Arne Nilssen, regionleder for infrastruktur Bergen.

Etableringen av den totalt 7,6 kilometer lange turveien var en viktig del av Bergen kommunes strategi for å integrere natur i det urbane landskapet og tilrettelegge for helse, trivsel og samhørighet. Sweco har på oppdrag fra Bymiljøetaten prosjektert den fjerde og siste etappen. Dette inkluderer blant annet en nesten 400 meter lang, spektakulær brokonstruksjon som bukter seg rundt fjellsiden.

– Sweco har bidratt med prosjektering, kontroll og oppfølging under byggetiden for den cirka to kilometer lange etappen, som knytter sammen de tidligere ferdigstilte strekningene, forteller prosjektleder Eivind Gullbrå Viken.

Etappen strekker seg over de bratteste partiene av Løvstien, og et spesielt bratt fjellparti på cirka 400 meter har krevd at man har måtte tenke annerledes.

– Denne hindringen presenterte en risiko for skred ved graving og sprengning. Sweco har løst utfordringen ved å designe en bro som bukter seg rundt fjellsiden, uten store naturinngrep og uten å forstyrre det bygde miljøet. Broen har et tre meter bredt tredekke som avsluttes med et stålnett inn mot bergkanten, sier Eivind.

Rasutsatt og historisk terreng

Den 380 meter lange brokonstruksjonen er basert på parametrisk design, og er utformet med et bæresystem av stålbjelker og søyler som er fundamentert direkte i fjellet. Dette har vært den mest utfordrende delen av etappen, da området er både rasutsatt og tett på et boligfelt.

Til tross for de mange utfordringene i prosjektet, har Sweco utviklet sikre og bærekraftige løsninger som ivaretar tryggheten til de som ferdes langs stien. Det er også tatt hensyn til kulturminnebevaring i området.

– Det bratte og rasutsatte terrenget rommer viktige kulturminner, som man har måttet ta hensyn til under utbyggingen.  Den har måttet svinge unna skyttergraver, hvor det i sin tid ble drevet overvåkning av Bergensdalen. I dag kan man se skyttergravene når man går langs turstien, forteller veiplanlegger Ingvild Urdal.

Planlagt for overvannshåndtering

I tillegg til de tekniske og miljømessige hensynene, har prosjektet lagt stor vekt på overvannshåndtering og belysning langs stien.

– Planleggingen av små bekkeløp gjennom turstien sikrer en naturlig avrenning av vann, noe som bidrar til både stiens stabilitet og den generelle bærekraften i prosjektet. Belysningen er nøye utformet for å sikre trygghet etter mørkets frembrudd, samtidig som den tar hensyn til potensiell lysforurensning for nærliggende boligområder, sier Eivind.