Sweco hjelper Vianode med ombygging av bygg som skal levere batterimaterialer til flere tusen elbiler
Sweco tilrettelegger for Vianodes produksjon av grafitt til batterier på Herøya i Porsgrunn. Målet er i første omgang å levere batterimaterialer til over 20 000 elbiler, før produksjonen skaleres opp til leveranser av materialer til 2 millioner elbiler i året innen 2030.
Bilde: Illustrasjon over Vianodes planlagte fabrikk for bærekraftig produksjon av batterimaterialer på Herøya. Illustrasjon Vianode.
Nylig ble det klart at Vianode investerer to milliarder kroner i en fabrikk for bærekraftig produksjon av batterimaterialer på Herøya. Fabrikken skal fremstille grafitt til batterier. Vianodes mål er i første omgang å dekke behovet til rundt 20 000 elbiler i året innen 2024, og å skalere opp produksjonen for å kunne levere til to millioner elbiler i året innen 2030.
Sweco skal bistå Vianode med å legge til rette for etableringen av fabrikken.
– Vi skal bidra med alle byggfagene og eventuelle støttefunksjoner. I tillegg bistår vi også med en BIM-koordinator for tegneoppdragene. Målet er at bygget fra 2012 i størst mulig grad skal gjenbrukes. Slik spares tid samtidig som miljøet skånes i størst mulig grad, sier Eivind Holst, prosjektleder for bygg og industri i Sweco.
Sweco har omtrent 120 ansatte i Porsgrunn og Seljord, og har planer om å vokse for å kunne bidra i enda flere grønne prosjekter i industrihovedstaden Porsgrunn.
– Vi er stolte av å bidra i det grønne skiftet gjennom Vianodes fabrikk for batterimaterialer. Her i Porsgrunn er vi til stede i flere av industriprosjektene som skal bidra til at vi når klimamålene. Det er både givende og veldig spennende å være med på. Vi har komplette team med mye kompetanse som alltid er klare for nye grønne prosjekter, sier Holst.
Et oppladbart litium-ion-batteri, som er batteritypen som typisk brukes i elbiler, består av fire hovedkomponenter: katode, anode, elektrolytt og separator. Grafitt er det mest brukte anodematerialet i dag.
Målt i vekt, utgjør anoden omtrent 15 prosent av batteriet. I en mellomstor elbil vil det typisk kunne være rundt 70 kilo grafitt, som anodemateriale.