Signerte rammeavtale for fergefri E39

Tre av syv fjordkrysninger på E39 skal bli ferjefrie. Nå har Sweco signert rammeavtale med Statens vegvesen, og skal bidra i utformingen av de nye bruene.

Rammeavtalen omfatter mulighetsstudier og forprosjekt for de tre nordligste fjordkrysningene på E39. De planlagte krysningene går over Vartdalsfjorden, Sulafjorden og Halsafjorden i Møre og Romsdal. Avtalen har en totalverdi på 150 millioner kroner.

Swecos divisjonsdirektør for Bygg, Rasmus Nord, trekker frem at brukrysningene vil være viktige for regionen.

– Prosjektet vil ha stor betydning for vekst og verdiskapning i Møre og Romsdal. Med fergefrie ruter vil tilgjengeligheten mellom eksisterende arbeidsplasser og boligområder bedres, for eksempel mellom Ulsteinvik og Ålesund. At man nå får brukrysninger vil gjøre reiseveien mer forutsigbar for menneskene som befinner seg i regionen.

Sweco skal levere tjenester innenfor bruprosjektering med tilhørende fagområder, blant annet geoteknikk, veg, landskap og geologi, samt spesialfag som bølgeteknikk. Arbeidet med å utvikle mulighetsstudiene starter i 2020.

Sweco har tidligere vært involvert i konseptutvikling for flere fjordkrysninger, blant annet Oslofjorden, Sognefjorden og Sulafjorden, og Nord trekker frem at disse erfaringene kommer godt med i dette prosjektet.

– Vi vil bistå med sterk kompetanse innen bru, veg og infrastruktur. De planlagte bruene skal krysse dype fjorder, ha store spenn og tåle hardt vær. Dette prosjektet krever det ypperste av ingeniørkunst, og det er et spennende oppdrag for Sweco. Nå gleder vi oss til å komme i gang, sier han.

Nord legger ikke skjul på at Sweco har gode samarbeidspartnere i prosjektet.

­– Vi er i gruppe sammen med Rambøll og Civil Management og har også med oss sterke aktører som Semar, Wood, Kværner, NGI, Concrete Structures, L2 arkitekter og SINTEF som underleverandører. Sammen fikk vi høyest totalscore i konkurransen, noe vi er veldig fornøyd med.