Fagfolk i ulendt terreng
Å lage en tursti i bratt og rasutsatt terreng er et utfordrende og annerledes prosjekt for fagfolkene i Sweco som prosjekterer Løvstien i Bergen.
Løvstien blir et etterlengtet rekreasjonsområde for turentusiaster i byen mellom de syv fjell. Når prosjektet er ferdig, får bergenserne en sammenhengende turvei på østsiden av byfjellet Løvstakken (477moh) fra Kråkenes i sør til Melkeplassen i nord.
Tre etapper på Løvstien er ferdigbygget. Den fjerde og siste ligger mellom første og tredje del og utgjør et hull i turstien. Det er denne delen veiplanlegger Ingvild Urdal og resten av fagfolkene i Sweco jobber med.
Engasjert
Urdal, som er utdannet landmåler og vanligvis jobber med å prosjektere veier, har fått mye skryt for sitt engasjement i prosjektet.
– Alt dette er nytt for meg, og veldig annerledes enn å prosjektere bilveier. Men det er veldig morsomt å jobbe med. Når jeg prosjekterer veier, er ikke målet å ha en kurvatur som beveger seg mye opp og ned, og å legge til kurver som ikke er nødvendig. I dette prosjektet er det snakk om å skape gode turopplevelser, og derfor må vi tenke annerledes og utenfor boksen. Stien må også tilstrebe å ha universell utforming slik at folk som er dårlig til beins eller sitter i rullestol også kan bruke den, sier Urdal, som også skal ha hovedansvar for tegninger for de andre fagene.
– Detaljtegningene tar de enkelte fagene selv, men Ingvild gjør en kjempejobb med å sy det sammen og gi det et likt uttrykk, sier Arne Nilssen, gruppeleder for samfunnsplanlegging.
Store utfordringer
Det nær to kilometer lange strekket Sweco prosjekterer, er det mest krevende av de fire etappene. Terrenget er bratt, rasutsatt og vanskelig tilgjengelig, og stien må også svinge unna kulturminner – skyttergraver fra 2. verdenskrig. Minde skole ble beslaglagt av tyskerne under krigen. Skytestillingene/skyttergravene i lien overfor skolen har trolig vært en del av tyskernes lokale forsvar av det beleirede skoleområdet, samtidig som de har hatt god utsikt over Bergensdalen.
– Det er en stor utfordring å finne rett trasé, men også å komme til. Med gateparkering i området, barn på skolevei, og svinger som ikke er tilrettelagt for anleggskjøretøy, er det mange forhold som må vurderes, ikke minst sikkerheten. Reguleringsbeltet er også smalt og å finne en god løsning innenfor det, er en stor utfordring, sier Urdal.
Kulturminner
Stien ligger tett på bebyggelsen, og alle fag har gjort grundige vurderinger på befaringer som er foretatt sammen med kommunen.
– Dette er et utfordrende prosjekt. Det ligger boligblokker tett inntil stien, og rasfaren må vurderes nøye. Vi har måttet justere traseen fordi landmåler under befaring viste at vi støtte på kulturminner der hvor vi opprinnelig hadde tenkt å plassere stien. På neste befaring tar vi med geolog som skal forsikre om at det er forsvarlig å legge stien der vi har tegnet den, sier Urdal.
Lyser opp
Løvstien får belysning hele veien. Det vil sørge for at det føles trygt å gå der etter mørkets frembrudd. Samtidig må prosjektteamet sørge for at lyssettingen ikke blir forstyrrende for omgivelsene.
– Lysene må ikke være til sjenanse for beboerne i området og skal heller ikke forstyrre utsikten til de som bor på den andre siden av byen. Vi samarbeider tett med landskapsarkitektene og Ib Mikkelsen ved Stavangerkontoret som har ledet en rekke slike prosjekter, sier Urdal.