0 of 0 for ""

Eplehuset er blitt kunde hos Sweco

Sweco skal hjelpe Eplehuset med å identifisere egne klimagassutslipp og iverksette god bærekraftkultur hos sine ansatte.

– Litt av jobben vår blir å vise hvor store utslipp som faktisk er knyttet til varehandel. Den viktigste jobben vi gjør er å legge frem en god strategi som synliggjør tiltak som monner. Og det er klart at det kan være utfordrende å bli bevisst sine egne utslipp. Dessuten er utslippsreduksjon i produksjonen bare ett skritt på veien mot målet, sier bærekraftstrateg i Sweco, Silje Skjelsvik.

Det er forventet at det største klimafotavtrykket for Eplehusets virksomhet er produksjon av varer, deretter frakt. Selv om Eplehuset har begrenset handlingsrom, mener Silje det er viktig at de fremlegger gode innspill de kan gå videre til Apple med. Målet er halvering av klimagassutslipp innen 2030.

Marius Brevik, merkevaredirektør i Eplehuset, ser frem til å komme i gang.

– Vi har fulgt Siljes arbeid lenge, og Eplehuset var tidlig en bidragsyter til hennes arbeid med Om i morgen. Det er alltid inspirerende å jobbe med firma og mennesker som virkelig bryr seg, og teamet vi jobber med i Sweco gjør definitivt det.

Ser mot én og en halvgradersmålet

– Hvis vi zoomer ut og tenker på hvordan vi kan leve i én og en halvgraders-Norge i 2050: Hva slags jobber har vi? Kan man fortsette å selge nye produkter hele tiden, eller vil vi være avhengige av gjenbruksbutikker? Det er ufattelig mye å ta tak i for å omstille dagens næringsliv til å drifte sirkulære forretningsmodeller. Vi må tenkte nytt, skape verdi til allerede utvinnede materialer, altså gjenbruk, levetid, vedlikehold og generelt nye måter å leve på. Vi har heldigvis kunnskapen vi trenger for grønn omstilling i bedrifter, og jeg må si det er utrolig kjekt å ta i bruk min kunnskap om klimasystemet for å hjelpe bedrifter som Eplehuset, sier Silje.

Marius understreker at Eplehuset, siden oppstarten i 2002, har vært opptatt av å ta sin rolle i samfunnet og som arbeidsgiver på alvor.

– Vi har lenge tilbydd reparasjoner og andre livsforlengende tiltak, i tillegg til at Apple gjør stadig mer imponerende arbeid mot mer sirkulære modeller. De er flinke, men vi kan ikke bare lene oss mot dem. Derfor skal vi jobbe strategisk for å få miljø og bærekraft tett integrert i både driften og kulturen vår, og sikre at klima ikke bare er en satsning vi gjør på siden, sier han.

Ett skritt av gangen

I dag er det på mange områder billigere å være mindre miljø- og klimavennlig enn å ta gode, grønne valg. At det eksempelvis er billigere å masseprodusere lavkvalitetsvarer enn å resirkulere og reparere, er et problem for kjeder som har vokst seg store. Men hvordan gå på beina til Nepal, som Klovner i Kamp synger? Ett skritt av gangen, naturligvis.

– Det er det vi gjør med Eplehuset nå, tar endringene ett steg av gangen. Det er gøy å jobbe med noen som ønsker seg endringer, og Eplehuset er genuint interessert i å bli gode på klima og bærekraft. De har et eget miljøråd, og i stedet for å ansette en bærekraftsjef, ønsker de å tilegne alle den kunnskapen de kan, for så å iverksette den i organisasjonen. For Sweco er det å gå inn i varehendelindustrien med klimatiltak et stort statement. Vi viser oss i en ny kundegruppe, og det vil forhåpentligvis tiltrekke flere kunder, sier Silje.