Elektrifiseringsbarometeret: april
Nysgjerrig på hvordan det går med elektrifiseringen av den norske transportsektoren? Her får du en oversikt over utviklingen i april.
I april var 49 prosent av alle de nye bilene som rullet ut på veiene nullutslipp, og for første gang siden juni 2019 ble det solgt én hydrogenbil i Norge.
– I mars ble det solgt flere utslippsfrie biler enn fossile biler i Norge, mens det i april ble solgt flest fossile. Likevel har det blitt solgt flere nullutslippsbiler enn fossile biler så langt i 2020, og det er gode nyheter, sier elektrifiseringsekspert Eirik Hordnes i Sweco.
Han trekker frem at koronasituasjonen også har påvirket nybilsalget.
– Det samlede personbilsalget er ned med 40 prosent sammenlignet med forrige måned, mens andelen solgte elbiler er redusert med 47 prosent sammenlignet med mars.
Så langt i år er 50,30 prosent av alle nye personbiler utslippsfrie. Her ser du hvordan salget av utslippsfrie kjøretøy fordelte seg i april:
I april har det vært også en nedgang i antall solgte nullutslippsbusser, -biler, og -varebiler sammenlignet med fjoråret.
Hordnes trekker også frem at andelen pluggbare personhybridbiler hadde en økning i april 2020.
– Dette er den eneste kjøretøygruppen som har hatt en økning. Salget av ladbare bensinbiler økte med 162 prosent fra mars, mens ladbare dieselbiler økte med 26 prosent.
Her kan du se en detaljert oversikt over utviklingen.
Bergen har størst nullutslippsandel
I Bergen kommune var 68 prosent av bilene solgt i april nullutslipp.
– Hvis du inkluderer pluggbare hybridbiler var 81 prosent av alle nye personbiler ladbare. Bergen hadde også størst andel utslippsfrie varebiler, forteller Hordnes.
Andelen utslippsfrie busser har hatt en nedgang.
– I fjor ble det i gjennomsnitt solgt 13 nye nullutslippsbusser i måneden, denne trenden er ikke like sterk i år. I det som tidligere var Østfold fylke, var 67 prosent av alle nye busser helelektriske i april. I Oslo utgjør utslippsfrie busser 13 prosent av bussparken, og dermed er Oslo byen med størst andel utslippsfrie busser.
Han forteller videre at det for første gang siden juni, ble solgt én hydrogenbil i Norge.
– I juni var det en eksplosjon på hydrogenfyllestasjonen i Sandvika. Årsaken til dette var en monteringsfeil, to av boltene var skrudd for svakt under monteringen. Saken førte heldigvis ikke til personskader, men det er mulig at dette har påvirket salget av hydrogenbiler, sier han.
Enorm prosentvis økning i Storbritannia
I elektrifiseringsbarometeret er det elektrifiseringsgraden i den norske transportsektoren som skal undersøkes, men i april er det også verdt å ta en titt på utviklingen i Storbritannina.
– I april var 32 prosent av alle nye personbiler i Storbritannia rene elbiler, det er en enorm økning. Vanligvis ligger andelen på mellom 2-8 prosent, så det blir spennende å følge denne utviklingen, sier Hordnes.
Han trekker frem at det samlede personbilsalget i Storbritannia falt med hele 90 prosent i april.
Her finner du elektrifiseringsbarometeret fra januar – februar og her finner du oversikten fra mars.