0 of 0 for ""

Bærekraftsverktøy utviklet av Sweco trukket frem i Statsbudsjettet

Et bærekraftsverktøy utarbeidet av Sweco er fremhevet i Statsbudsjettet som et eksempel på hvordan nasjonale og regionale landskapsverdier kan sikres i forbindelse med veibygging.

Illustrasjon som viser en av miljøindikatorene knyttet til audiovisuelt felt.

I forbindelse med Nye Veiers nye miljøstrategi har Sweco hjulpet selskapet med å utvikle et verktøy som skal sikre nasjonale og regionale landskapsverdier som for eksempel naturmangfold, kulturarv, naturressurser og rekreasjon. Målet er å øke bevisstheten om bærekraft i veiprosjekter.

Nå er verktøyet trukket frem i Statsbudsjettet som et eksempel på verktøy som blant annet kan brukes til å ivareta biologisk mangfold og hindre tap av landskapsverdier som for eksempel dyrket jord.

– Det er ikke hver dag verktøy man selv er med å utvikle nevnes i statsbudsjettet. Det er utrolig stas! Det er spennende å jobbe med aktører som Nye Veier som går foran og gir oss gode rammer til å utvikle målrettede planleggingsverktøy som kan sikre mer bærekraft i prosjekter, sier Marius Fiskevold, førsteamanuens i landskapsarkitektur ved NMBU og landskapsarkitekt i Sweco.

Bærekraftsverktøyets miljøindikatorer fokuserer på påvirkningen veiutbygging har på terrengendringer, arealbeslag og beslag av nasjonale og regionale landskapsverdier som for eksempel dyrket mark. I tillegg vektlegger indikatorene i hvilken grad veien skaper barrierer for beboere og dyr i området rundt veien, i hvilken grad veien skaper støy samt identifiserer muligheter for gjenbruk av arealer.

Verktøyet har vært under utvikling siden 2018 og blir hele tiden videreutviklet. Det har allerede blitt testet på flere veiprosjekter, nå sist E18-strekningen mellom Tvedestrand og Bamble. Her har verktøyet blitt brukt på rundt 30 alternativer til løsninger. Resultatene har så dannet grunnlag for å fastslå hvilke veikorridorer som best vil kunne ivareta landskapsverdier. For det har lenge vært en utfordring å samle beslutningsrelevant beslutningsdata i store samferdselsprosjekter innenfor knappe tidsrammer.

– Verktøyet fungerer spesielt god i silingsfaser der mange alternativer skal vurderes fordi det viser relative forskjeller mellom alternativene godt. Derfor er nøkkelen å ta i bruk verktøyet på et så tidlig stadium som mulig, sier Fiskevold.

I tillegg til å gjøre vurderinger av ulike alternativer mer effektiv og ressursbesparende er tanken at resultatene skal kunne brukes for å gi berørte parter som blant annet naboer, større forståelse for prosjektet. Dermed gir også verktøyet et bidrag til å sikre større grad av medbestemmelse for de som bruker landskapene rundt veien.