Hvordan jobber vi med KI i Sweco?
Kunstig intelligens (KI) har etablert seg som verdifulle verktøy i vårt teknologiske samfunn. Hos oss i Sweco omfavner vi denne utviklingen, og var tidlig ute med både maskinlæring og statistiske metoder. Da språkmodeller kom for fullt var vi tidlig ute med å bygge vår egen SwecoGPT, som sikret en trygg testplass for alle våre medarbeidere, og verdifull erfaring for kunder som ønsker å bygge sine egne miljø for å ha kontroll på egne data. Vi ser at KI brukes av stadig flere av våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere, og vi er ivrig på å utforske hvordan dette kan gi merverdi til kundene og prosjektene våre.
Ved å bruke KI-verktøy ser vi muligheter for betydelige forbedringer i effektivitet, nyskapning og kvalitet i våre prosjekter, og vi tror at dette kan være et viktig bidrag til det grønne skiftet vi står midt inne i. Dette fordi vi utnytter kraften i KI i kombinasjon med naturlig intelligens hos alle våre medarbeidere.
Det er lett å se alle fordeler med KI, men det er gjerne også noen ulemper? Klart det! Men det å være en del av den teknologiske transformasjonen betyr å se på utfordringer som muligheter, og frykten for KI kan kanskje sammenlignes med den frykten mange hadde da datamaskinen erstattet skrivemaskinen eller tegnebrettet? Vi vet nå i ettertid at denne overgangen førte til enorme fremskritt, og det samme kan kanskje sies om KI. Hvem vet hvor vi vil være om 1 år, 2 år eller 10 år?
Ved å omfavne denne teknologien, og være proaktive i utviklingen, sikrer vi ikke bare å holde oss oppdatert, men vi leder også an i å forme fremtidens arbeidsmetoder.