0 of 0 for ""

Bybanen til Fyllingsdalen er åpnet

21. november åpnet den nye Bybanestrekningen for alle passasjerer.

Fra venstre: Joachim Jonassen (entrepriseansvarlig for Haukeland og for tekniske installasjoner på Haukeland), Sofia Nyman (disiplinleder for BIM), Aina Eide (metode- prosess og kvalitetsleder), Marina Myhrvold Riple (prosjekteringsgruppeleder), Tor Helge Indrebø (divisjonsdirektør infrastruktur), Tarek Olav Bahrawy (prosjektleder) og Sondre Husabø (entrepriseansvarlig for Løvstakktunellen, Fyllingsdalen og Kollektivterminalen).

Bybanens Linje 2 står klar til å frakte Bergens kollektivreisende trygt og effektivt fra sentrum til Fyllingsdalen. Prosjektet er Sweco Norges største prosjekt gjennom tidene, og har pågått i over syv år.

– Denne dagen har vi gledet oss til. Det er stort å få se at alt vi har designet endelig er realisert og tilgjengelig for alle. Vi er stolte av at hele byen nå kan oppleve og ta i bruk resultatet av alt det harde arbeidet, forteller prosjekteringsgruppeleder Marina Myhrvold Riple.

Et enormt prosjekt

De siste syv årene har Sweco-medarbeidere på langs og tvers av landegrenser bidratt i prosjekteringen av den nye bybanelinjen.

– Vi er veldig fornøyde med hvordan prosjektet har gått og med innsatsen til alle som har vært med. Bybanen er et enormt prosjekt, og det er kjempegøy å se hvordan vi som team har fått dette til. Det har krevd en utrolig stor innsats og godt samarbeid fra alle deltakere for å fullføre dette prosjektet, sier Riple.

Setter sitt preg på byen

Bybanen skal ikke bare transportere mennesker – den skal også bidra til god byutvikling og en styrket bystruktur. Den nye strekningen er et viktig steg mot målet om å knytte bydelene tettere sammen og sikre at det er godt å både bo, jobbe og tilbringe tid i Bergen.

– Vi er stolte over å ha fått være med på å sette preg på Bergen. Nå blir det spennende å kjøre linjen for første gang, ta inn helhetsinntrykket av prosjektet, og nyte resultatet av innsatsen som ligger bak, sier Riple.

Prosjektet fortsetter

Selv om linjen er åpnet gjenstår det fortsatt en del arbeid langs banetraseen. Disse vil være ferdig i løpet av januar.

– Åpningsdatoen har vært motiverende å forholde seg til. Den markerer den viktigste milepælen i prosjektet, og har det siste året minnet oss på at et langt prosjekt nærmer seg slutten; nemlig åpningen av byggetrinnet vi har jobbet mot siden 2015. Selve prosjektet vil fortsette frem til april. Nå vil vi jobbe med å avslutte prosjektet på en god måte, forteller Riple.

Linje 2 frakter reisende fra Kaigaten til Haukeland Sykehus holdeplass på 7 minutter. Fra Fyllingsdalen bruker den 9 minutter til Kronstad, 10 minutter til Haukeland Sykehus holdeplass, og 18 minutter til endeholdeplassen i Kaigaten. Linje 1 og linje 2 møtes både i Sentrum og på Kronstad.