På langs og tvers av landegrenser
Samkjørte arbeidsmetodikker og tydelige rammeverk var avgjørende når seks Sweco-land skulle samarbeidet om ett prosjekt.
Som Europas ledende rådgiverselskap, med kontorer i tretten land, sitter Sweco på bred tverrfaglig kunnskap og kompetanse både nasjonalt og internasjonalt. Mobiliseringen av ressursene har vært avgjørende for å kunne gjennomføre Bybanens byggetrinn 4.
– Byggetrinn 4 er et enormt prosjekt, og vi har vært avhengig av å samarbeide internasjonalt for å kunne levere et godt produkt. Over tusen medarbeideren fra seks Sweco-land, inkludert Norge, har vært involvert. Fjorten av våre kontorer i Norge har bistått i prosjektet, forteller prosjekteringsgruppeleder Astrid Greve Rokne.
Gode rammer for godt samarbeid
For at så mange rådgivere og underkonsulenter skal kunne samarbeide om å levere ett produkt, kreves det at man tenker helhetlig.
– Vi har fokusert på å danne et godt prosjektmiljø, og styrke kulturen på tvers av kontorene. Når alle i prosjektet har en felles prosjektkultur er det ikke avgjørende hvor medarbeidere sitter. Det internasjonale samarbeidet i prosjektet har vært vellykket fordi vi har hatt felles arbeidsmetodikker, og et etablert rammeverk for hvordan vi skal nå våre mål, sier Rokne.
Forberedt på pandemi
Store deler av fellesskapet og samarbeidet på tvers av kontorene ble mulig ved hjelp av digitale modeller, samarbeidsløsninger og møter.
– Takket være den gode kommunikasjonen og møterutinene som allerede var etablert i prosjektet, var Sweco godt forberedt på mange av utfordringene som skulle prege arbeidsplassene i tiden etter pandemien inntraff – både på kontoret og byggeplassen. For eksempel har representanter fra byggeplassene kommunisert med kontorene via digitale plattformer. Det har vært en fase vi har lært mye av, og kommet styrket ut av, sier Rokne.
Tar erfaringene med videre
– Bybaneprosjektet er et godt eksempel på hvordan vi drar nytte av å bruke kompetansen i hele Sweco. Det viser at vi er godt rustet for å ta flere prosjekter av denne størrelsen. I dette prosjektet har vi blant annet hentet inn kompetanse innen bane-fagene fra Nederland og konstruksjon fra Polen, og sistnevnte har allerede blitt involvert i andre Sweco-prosjekter i Norge, forteller Rokne.