Når lyden er god, er allting godt

Har du noen gang lurt på hvordan det er mulig at flere konserter kan gå samtidig på samme festival, uten at musikken fra den ene konserten forstyrrer den andre? Eller lurer du kanskje på hvor det er best å stå når du er på konsert? Våre akustikere har svaret.

På dagtid jobber akustikerne og konsertentusiastene Tore Sandbakk og Hallvard Granseth med bygningsakustikk og støy i store samferdselsprosjekter. På fritiden trives de best på konsert, og har klare formeninger om hvor man bør plassere seg når man er på festival.  

– Stalltipset er å stille seg foran lydbåsen.  Her vil lyden være god fordi lydteknikeren kommer til å sørge for at det (i det minste) låter bra der, pluss at du får god utsikt, sier Tore. Men han angrer fort: – nå kan det hende det blir fullt foran miksepulten, så det skulle jeg kanskje ikke ha sagt, sier han og ler.

Skulle det bli fullt foran miksebordet, finnes det heldigvis andre gode alternativer.

– Lyden kan variere mye avhengig av hvor du plasserer deg på konserten, men finn deg en plass lengre bak om lyd er viktig for deg, sier Hallvard.

På store konserter vil høyttalerne peke lyden i spesifikke retninger, og om du står langt foran kan du ende opp med lyd fra kun én høyttaler.

– Da kan du risikere å kun få halvparten av en stereomiks, eller veldig mye bass. Ulempen med å stå for langt bak er at det er lavere lyd og det er lett å bli forstyrret av andre ting, avveining, sier akustikeren.

Derfor reiser ikke lyden
De fleste festivaler befinner seg utendørs og har forskjellige scener rett ved siden av hverandre. Likevel kjører mange festivaler flere konserter samtidig – uten at lyden fra den ene konserten ødelegger for den andre.  Hvorfor er det slik?

Svaret er, ifølge de to akustikerne, ganske enkelt:

– Selv om noen scener er gruppert tett i tett, spilles det bare konsert på en av dem av gangen. Konserter som går samtidig foregår på scener med større avstand mellom seg. Det hjelper også ganske mye at høyttalerne peker i ulike retninger, forteller Hallvard.

Innendørs oppfører lyden seg annerledes, derfor kan lyden variere mer på innendørskonserter.

–Det skyldes at lyden spretter frem og tilbake fra vegger og tak, uten at man helt klarer å kontrollere den. Dette farger og fordreier lydbildet. I tillegg er det ofte slik at artistene selv stiller med eget lydanlegg på store innendørskonserter, og da kan det gå skeis fordi man ikke er kjent med arenaens akustiske utfordringer, sier Tore.

HUSK propper!
Uavhengig av hvor du plasserer deg, oppfordrer akustikerne deg til å bruke ørepropper på konsert.

– Det kan være fristende å droppe hørselvern når du ser favorittartisten din på scenen. Det bør man være litt forsiktig med. Hvis du opplever at de klassiske oransje eller gule skumproppene ødelegger lydopplevelsen, kan du investere i noen bedre propper. Dyrere propper gir deg en mindre fordreid opplevelse av lyden, sier Tore.

Dersom du inntar alkohol på konsert er det kanskje fort gjort å glemme propper.

– Ørets sensitivitet kan svekkes i kombinasjon med alkohol. Dette kan føre til at du vil ha høyere lyd, samtidig som hørselen din faktisk kan være mer sårbar for skader når du har alkohol i blodet. Bruk av propper reduserer sjansen for varige hørselskader, forteller Hallvard.

– Plutselige hopp i lydnivå kan også være veldig skadelig, så det er en dårlig idé å ta proppene inn og ut når man er på konserten, fortsetter han.

Tar du med deg barn på konsert er det spesielt viktig at du tenker på hørselvern.

– Hørselskader er ofte irreversible og kan utgjøre et handikap for resten av livet. Derfor er det viktig at man tar forhåndsregler, avslutter Hallvard.