Gjør seg klar for landing

Med fem og et halvt år med hard jobbing bak seg, og under et år igjen til åpning, gir Swecos Bjarte Nesse en statusrapport fra Bergen lufthavn, Fleslands nye terminal.

– Vi ligger i henhold til planen og på budsjett. Fremdriften i prosjektet er flere ganger så høy som bransjenormen – her bygges det i et ekstremt raskt tempo, sier Nesse. Han startet som prosjekteringsleder for hele flyplassutbyggingen, før han på tredje året gikk over i rollen som prosjektleder for delprosjekt terminal. Han er med andre ord en sentral ressursperson i arbeidet med å lose prosjektet trygt i havn. Sweco har ansvar for å lede og styre utbyggingen av nye terminal T3 gjennom vår prosjekt- og prosjekteringsledelse, og på det meste har 20 av våre medarbeidere vært involvert samtidig.

Struktur og dynamikk

Med over 600 mennesker involvert på det meste og en prislapp på 4,7 milliarder kroner, er Flesland-terminalen Vestlandets største byggeprosjekt. Nesse forklarer at et prosjekt i denne skalaen krever ekstremt mye planlegging, god struktur og tydelig bevissthet rundt roller og ansvar. – Evnen til å være dynamisk, og å tilpasse seg etter hvert som prosjektet utvikler seg og potensielle problemer oppstår, er avgjørende for et ledelsesteam på et kjempeprosjekt som dette, sier han.

Til siste slutt

I løpet av høsten vil det bygningsmessige arbeidet på flyplassen avsluttes, før idriftsettelsesfasen settes i gang over jul. Denne fasen, som også skal ledes av Sweco, vil vare frem til den nye terminalen åpner i august 2017. Den vil innebære test av bygningsinstallasjonene, VVS-systemet og de flyoperative systemene – alt som skal til for at en flyplass kan fungere som den skal.

– Denne nye terminalen utgjør et formidabelt løft for inngangsporten til Bergen, og er nok absolutt etterlengtet blant byens befolkning. For oss i Sweco er det svært spennende å ha fått lede prosjektet fra starten av, og vi vil selvsagt sikre at alt går som planlagt helt til siste slutt, sier Nesse.

Les mer om den nye terminalen på Flesland HER, og se en video om prosjektet HER.

 

Bildet er fra august 2015, mens bildet på toppen av saken ble tatt i august i år.