Bybanen i Bergen
Bybanen i Bergen er med på å forme byen og knytter bydeler sammen. Det er den viktigste satsning for å øke kollektivandelen og skal utgjøre ryggraden i kollektivsystemet i Bergen. Målet er å skape en transportløsning som alle innbyggerne kan bruke, og Bybaneprosjektet inngår i Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø. En viktig del av Bybanens funksjon er at den skal bidra til god byutvikling og styrke bystrukturen.
Sweco har planlagt og prosjektert byggetrinn 4 fra Bergen sentrum via Haukeland Universitetssjukehus til Fyllingsdalen, samt fulgt opp i byggetiden. Prosjektet løser store tverrfaglige utfordringer, hvor alle fagområder og flere Sweco-kontor både i Norge og i utlandet er involvert. Prosjektet omfatter ny linje for bybanen fra Bergen sentrum til Fyllingsdalen, som samlet utgjør ca 9 km med bybane, inkludert tuneller på ca 4 km. Prosjektet omfatter også syv nye holdeplasser, hvor den ene er underjordisk, samt planlegging av verdens lengste gang- og sykkeltunell. Prosjekteringsoppdraget skal løse alle ingeniørtekniske og arkitektoniske aspekter knyttet til planlegging og gjennomføring av byggetrinnet.
Leveransen i prosjektet er modellbasert og prosjektet har vært gjennomført ved hjelp av VDC-metodikk. Dette har bidratt til en enorm kompetanseheving i bruk av teknologi og digitalisering,


