Mesteparten av den 2,5 kilometer lange Strindheimtunnelen går i fjell. Utfordringen var knyttet til en 350 meter lang strekning gjennom en kvikkleiresone og et tunnelpåhugg med liten bergoverdekning og verneverdig bebyggelse tett på.
Store faglige utfordringer
Fundamenteringen av en så stor tunnelkonstruksjon på et område med bløt kvikkleire, var svært krevende. Grunnen ble kalkstabilisert. Geoteknikerne sørget for stabile spuntvegger ved å bore rørspunt ned i berget. Flere tiltak ble iverksatt for å unngå senkning av grunnvannsnivået og setninger i omgivelsene. NCCs team jobbet frem teknisk løsning, gjennomførte prosjekteringen og utarbeidet i hovedsak de geotekniske løsningene. Sweco fageksperter hadde ansvaret for å prosjektere betongtunnelen og utarbeide arbeidstegninger. Vi var en viktig bidragsyter ved geotekniske beregninger og leverte alle tegninger og beregninger på struktur (stål og betong).
Godt teamarbeid gir resultater
Statens vegvesen har beskrevet prosjektet som noe av det mest kompliserte de har gjennomført. Byggeindustrien anerkjente innsatsen ved å kåre Strindheimtunnelen til Årets Anlegg 2014. Sweco bidro til at NCC fikk realisert idéen om å bruke sikre løsninger på en ny måte. Godt teamarbeid mellom alle prosjektaktørene la grunnlag for suksessen.