Landstrømanlegg gir store utslippskutt

/siteassets/nyheter/anlegg-toppbilde.png

Landstrømanlegg gir store utslippskutt

11 januar 2019
Denne uken åpnet det nye landstrømanlegget på Vippetangen i Oslo. Sweco har vært med fra A til Å.

Prosjektet startet med et forprosjekt med kartlegging av lavutslippsløsninger i 2017. Deretter bidro Sweco med utarbeidelse av kravspesifikasjon, tilbudsevaluering, prosjektering av grunnarbeider og oppfølging i byggetiden. Når har Stena Saga koblet til, og i løpet av noen år vil også DFDS koble seg på anlegget.

Sweco fikk jobben gjennom en rammeavtale med Oslo Havn KS, og har bidratt med rådgivere innen grunnarbeid, miljø, energirådgivning, bygg og kraftnett.

– Dette har vært både morsomt og inspirerende å jobbe med. Alle beslutningene har blitt tatt fortløpende, ett oppdrag har utløst det neste og Oslo Havn KF har vært en veldig spennende kunde å samarbeide med, sier prosjektleder Jens Eirik Hagen.

Bildet: Byrådsleder Raymond Johansen klipper snoren under den offisielle åpningen av anlegget

Enova-støtte

Flere store ferger legger daglig til kai ved Oslo havn, og dette fører til store utslipp. Anlegget er bygget slik at det kan utvides til å levere 60 Hz, samt større effekter. Anlegget har kostet 17 MNOK, og Enova har støttet anlegget med ni millioner kroner.

– Når de store utenlandsfergene legger til kai har de motoren på tomgang store deler av dagen. Dette er veldig energikrevende og lite miljøvennlig. De store fergene kan sammenlignes med store hoteller eller kjøpesentre når det kommer til energibruk, forklarer Jens Eirik.

Han er ikke i tvil om at dette er et viktig miljøtiltak. Utenriksfergene står for de største utslippene til Oslo havn. Utenriksfergene kommer hver dag, men cruiseskipene har en kort og intens sommersesong med rundt 100 anløp i året.

– Dersom Stena Line og DFDS benytter seg av løsningen vil besparelsen i klimagassutslipp være nærmere 3000 tonn CO2 årlig, i tillegg til NOx og S02.

Landstrømanlegget på Vippetangen er bygget etter den internasjonale standarden for høyspent landstrøm for RORO-passasjerferger (IEC80005-1). Anlegget skal kunne brukes av flere selskaper, i motsetning til landstrømanlegget på Hjortnes som kun kan brukes av Color Line.

Cookies

Sweco bruker cookies for å optimalisere nettsiden og bli bedre kjent med våre besøkende. Persondata lagres ikke. Om ønskelig kan du deaktivere cookies fra din nettleser eller huke av for "nei", og fremdeles besøke nettsiden uten bruk av cookies.